Waterton Lakes, bosbranden/evacuatiealert!! - Reisverslag uit Waterton Lakes, Canada van WilmaenMax cc - WaarBenJij.nu Waterton Lakes, bosbranden/evacuatiealert!! - Reisverslag uit Waterton Lakes, Canada van WilmaenMax cc - WaarBenJij.nu

Waterton Lakes, bosbranden/evacuatiealert!!

Door: wilma

Blijf op de hoogte en volg WilmaenMax

06 September 2017 | Canada, Waterton Lakes

Dinsdag 05-09
Maandag werden wij om 11 uur door de camperverhuurder opgehaald uit het hotel. Het avontuur gaat eindelijk beginnen. Nu een uitgebreide uitleg over knoppen, vuil – en schoonwater slangen, gasaansluitingen en nog een heleboel andere ingewikkelde dingen (gelukkig ligt er een handboek en hebben we ervaring!!) kunnen we eindelijk gaan rijden. De 1e stop is de Walmart waar we voor de komende 10 jaar boodschappen doen. Onze bestemming, Waterton Lakes ligt op ongeveer 3 a 4 uur rijden. We hadden al gehoord dat de omgeving van Waterton Lakes in brand stond en dat veel wegen afgesloten waren. Onderweg prachtige vergezichten, overstekende herten en wij dachten een vos herkennen. En hoe dichterbij we kwamen, hoe mistiger het werd en de hemel kreeg een rare kleur. We zagen wel veel afgesloten wegen maar onze bestemming kon nog steeds bereikt worden. Rond 19:30 uur kwamen we aan op de Townsite camping in Waterton Lakes, in een dichte mist gehuld. Je rook de brandlucht en het sloeg direct op de luchtwegen. En gelijk werd ons verteld dat er een “Evacuation Alert” was en dat we, als we wilden blijven, we binnen een uur weg moesten kunnen. Brrr, dat was niet leuk. Enfin, toch op de plek gaan staan, ons geïnstalleerd, koffers uitgepakt, lekker een pasta gekookt en uiteindelijk gaan slapen. Niet erg lekker geslapen, steeds kijk je naar buiten of je geen vuur ziet.

Woensdag 06-09
Vandaag waren we om 7 uur wakker. Buiten is het grijs en het is best fris. Om ons heen zien we mensen vertrekken en dat gaan wij ook doen. Alle wandelroutes en wegen in de omgeving zijn afgesloten, daardoor zullen we helaas niet veel kunnen zien van het prachtige Waterton Lakes NP. Het advies is om niet te ver van de camping te gaan omdat ze, indien nodig iedereen zo snel mogelijk weg willen hebben!! De rook slaat op je ogen en je longen!!
In elk geval hebben we lekker ontbeten en hebben in het dorp goed advies gekregen. We gaan vertrekken richting Writing on Stone Prov. Park. Waarschijnlijk is daar geen rook. We hoeven pas vrijdag op onze volgende stop in Radium Hotsprings aan te komen en houden de situatie scherp in de gaten. Wel heel jammer dat we de mooie Rockies hier in Waterton niet kunnen zien.

• 06 September 2017 - 20:00

Bart:

De foto's krijgen wel iets extra bijzonders door die rook. Doe maar voorzichtig!

• 06 September 2017 - 22:10

Charles:

spannend maar beter deze rook dan een orkaan zoals in Sint Maarten. Wegwezen daar zou ik zeggen!

• 07 September 2017 - 07:31

Fanny:

Wel een aparte sfeer op die foto,s en wat een grote camper, zal zeker wel 10 meter zijn. Begrijpelijk dat jullie niet goed hebben geslapen met zo,n dreiging van
    de brand in de buurt. Op naar volgend avontuur maar zou ik zeggen, veel plezier.
    Liefs,
    Fanny en Luc